25 February 2015

AMPUUUN PAK! AMPUUUN!

Awat hang pi fail rayuan pengampunan untuk aku Jah? Hang caya aku meliwat ke Jah? Eleh...Jah risau Bang Non kena gigit nyamuk di Sg Buloh tu...entah-entah Najib & Rosmah hantar nyamuk aids...eh...nyamuk aedes kedalam Sg Buloh tu Bang Non...fenin Jah aih!
Salam 2 all.

Saya agak kaget dan pelik dengan penyerahan permohonan rayuan pengampunan keatas Banduan bernama Anwar Ibrahim oleh isterinya Wan Azizah semalam di Istana Negara! Siap bawak anak cucu sekali! Dah macam drama minggu ini pulak dah!
 
Kaget dan pelik kerana Wan Azizah sendiri tidak membantu Anwar dalam perbicaraan di Mahkamah; Wan Azizah tidak dipanggil memberi keterangan sebagai saksi alibi didalam perbicaraan bagi Banduan tersebut semasa di Mahkamah Tinggi walaupun namanya ada dalam senarai saksi untuk Banduan. Kalau di Mahkamah pun dia tidak dipanggil membantu Banduan, mengapa kini dia pula yang sibuk mohon pengampunan bagi Banduan?

Persoalan yang berlegar dalam fikiran rakyat dan ramai penyokong pembangkang ialah adakah Wan Azizah menerima dan mengakui sabitan kesalahan meliwat keatas Banduan sebagaimana yang diputuskan oleh Mahkamah Persekutuan pada 10.02.2015 lepas?

Ini kerana elemen dan syarat bagi sesuatu permohonan rayuan pengampunan ialah mengakui kesalahan, menyesal atas kesalahan yang dilakukan dan berjanji tidak akan mengulanginya lagi!

Adakah Wan Azizah cuba memberi mesej bahawa dia mengakui sabitan kesalahan Banduan, menyesal dengan kesalahan meliwat yang Banduan lakukan terhadap pembantunya Saiful Bukhari, dan memberi akujanji bahawa Banduan tidak akan lagi meliwat dimasa akan datang?

Eloklah Wan Azizah memberi penjelasan tentang niat sebenar dia memfailkan rayuan pengampunan tersebut.

Persoalan kedua yang berlegar di fikiran rakyat dan ramai penyokong pembangkang ialah kenapa Banduan sendiri tidak membuat permohonan rayuan untuk pengampunan? Mengapa isterinya pulak yang membuat rayuan tersebut? Adakah Banduan cuba menyembunyikan sesuatu?

Apa pun bagi saya, permohonan Wan Azizah ini wajib ditolak atas alasan:

1. Permohonan pengampunan keatas Banduan bernama Anwar Ibrahim oleh isterinya Wan Azizah wajib ditolak kerana ianya dibuat tanpa persetujuan, kebenaran dan/ atau pengetahun Banduan sendiri. Banduan sendiri tidak pernah membuat kenyataan samada melalui dirinya sendiri mahupun peguamnya yang beliau mengizinkan atau membenarkan sebarang permohonan rayuan pengampunan dibuat bagi pihaknya. Selagi tidak ada pengesahan daripada Banduan, maka Tuanku YDP Agong hendaklah menganggap tiada permohonan "rayuan pengampunan" dibuat oleh Banduan untuk dipertimbangkan dibawah Artikel 42 Perlembagaan Persekutuan.

Malahan Banduan agak konsisten dengan pendirian tidak mahu membuat permohonan rayuan pengampunan! Ini diperkuatkan lagi dengan kenyataan beberapa pimpinan pembangkang daripada parti Banduan sendiri!

Adakah Wan Azizah membuat permohonan ini tanpa pengetahuan atau persetujuan Banduan? Kalau benar Wan Azizah membuat permohonan rayuan pengampunan ini tanpa pengetahuan atau persetujuan Banduan, ini adalah satu penghinaan terhadap pendirian Banduan tersebut!

2. Asas kepada sebarang permohonan pengampunan ialah pengakuan salah kepada kesalahan yang disabit, penyesalan atas perlakuan kesalahan itu dan akujanji tidak akan mengulanginya lagi;

3. Jika sekiranya ketiga-tiga elemen dan syarat permohonan rayuan pengampunan ini tidak ada dalam permohonan Wan Azizah maka ianya wajib ditolak;

4. Sebaliknya kalau kita mengikuti kenyataan pimpinan parti Banduan, Wan Azizah mengemukakan rayuan pengampunan itu atas dakwaan "sistem kehakiman yang tidak telus". Jika ini benar, bermakna Wan Azizah cuba mempermainkan institusi pengampunan DiRaja. Ini satu penghinaan keatas institusi pengampunan dan wajib ditolak dan dikenakan tindakan sewajarnya!

6. Permohonan ini juga pada saya adalah suatu penghinaan kepada institusi kehakiman yang dilantik dan bernaung dibawah Tuanku YDP Agong kerana menjadikan alasan "kehakiman tidak telus" sebagai alasan permohonan pengampunan, sekaligus meletakkan Tuanku YDP Agong dalam keadaan perlu menimbang dan mungkin juga terpaksa mempertikaikan penghakiman dan keputusan yang sudah pun dibuat oleh Mahkamah Persekutuan jika bersetuju dengan desakan mereka untuk memberi pengampunan kepada Banduan;

7. Kebiasaannya hanya mereka yang dijatuhkan hukuman mati atau penjara sepanjang hayat yang akan memohon pengampunan bagi tujuan pengurangan hukuman. Bagi seorang yang disabitkan kesalahan meliwat dan dijatuhkan hukuman penjara 5 tahun adalah sesuatu yang agak "luar biasa" untuk memohon pengampunan atas hukuman, apatah lagi bagi Banduan ini yg selalu melalak dengan slogan "Lawan Tetap Lawan".
 
Persoalannya selepas ini adakah semua banduan perogol, peliwat, perompak, penyamun dan lain-lain akan dan boleh membuat permohonan yang sama?

Atau adakah Wan Azizah dan keluarga Banduan membuat permohonan pengampunan kerana Banduan dikatakan tidak mampu melawan nyamuk-nyamuk yang didakwa menganggu Banduan didalam penjara seperti yang diadukan oleh isterinya Wan Azizah?
 
Atau yang lebih serius, adakah Wan Azizah membuat permohonan ini untuk memastikan kelayakan Banduan sebagai Ahli Parlimen tidak terbatal menurut Artikel 48 (1) (c), sekaligus status Banduan sebagai Ketua Pembangkang kekal; dan ini sekali gus akan menghalang Azmin untuk dilantik menjadi Ketua Pembangkang menggantikan Banduan.
 
Kita sedar Wan Azizah kempunan untuk dilantik sebagai Menteri Besar Selangor; dan kini hanya menjadi ADUN biasa sahaja di DUN Selangor. Dan Bos dia adalah Azmin Ali sebagai MB Selangor. Sekarang Azmin pulak nak naik jadi Ketua Pembangkang? No way man!!!

Perlu diingat sesi sidang Parlimen akan bermula pada 09 Mac dan jika sah kelayakan Anwar sebagai Ahli Parlimen terbatal, maka kerusi Ketua Pembangkang juga akan ada kekosongan.

Orang yang dilihat layak untuk menggantikan tempat Ketua Pembangkang ialah Azmin Ali setelah Datuk Seri Hadi Awang mengumumkan tidak berminat dengan jawatan itu. Azmin Ali dilihat sebagai calon paling layak bukan sahaja kerana dia Ahli Parlimen Gombak, dia juga adalah Menteri Besar Selangor dan Timbalan Presiden PKR!
 
Jadi, adakah rayuan pengampunan Banduan ini satu usaha Wan Azizah untuk menghalang Azmin Ali daripada menjadi Ketua Pembangkang? Kita tunggu dan lihat drama selanjutnya!

Sebenarnya pada saya, adalah lebih baik dan afdhal bagi Banduan memohon keampunan daripada Allah setelah dia memohon maaf secara terbuka & peribadi kepada Saiful Bukhari Azlan! Kesalahan yang dilakukan ialah meliwat yang jelas bercanggah dengan hukum Allah, dan Saiful adalah mangsanya.
 
Nasihat saya kepada Banduan, mohonlah keampunan kepada Allah dan mohonlah kemaafan kepada Saiful, dan terimalah hukuman yang dijatuhkan Mahkamah sebagai ruang dan peluang untuk beristighfar dan bertaubat sebanyak mungkin sebelum malaikat maut menjemput!
 
Wallahua'lam & Wassalam.

Adioa amigos, grasias!

Zulkifli Bin Noordin
Rabu
06 Jamadil Awal 1436
25 Feb 2015

No comments: